hjælp til forureningsproblem, silvia s14

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
diff17
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 dec 2010, 16:45

hjælp til forureningsproblem, silvia s14

#1 Indlæg af diff17 »

var til syn med min silvia idag, og alt var som det sku være. bortset fra den forurener for meget. i tomgang holdt den sig under de 0,5 i co som den skal, men ved forhøjet tomgang lå den på ca 0,7 i co, hvor den skal være max 0,3.. lambda regulerer fint og står på præcis 1.0 ved forhøjet tomgang.
der er spritny kat og lambdasonde på.
er der nogen der kan hjælpe mig lidt ind på problemet? :S
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

Re: hjælp til forureningsproblem, silvia s14

#2 Indlæg af JesperKonge »

diff17 skrev:var til syn med min silvia idag, og alt var som det sku være. bortset fra den forurener for meget. i tomgang holdt den sig under de 0,5 i co som den skal, men ved forhøjet tomgang lå den på ca 0,7 i co, hvor den skal være max 0,3.. lambda regulerer fint og står på præcis 1.0 ved forhøjet tomgang.
der er spritny kat og lambdasonde på.
er der nogen der kan hjælpe mig lidt ind på problemet? :S


Hvis hvad er ilten? hvis der stadig er o2 tilbage efter kat, og co er for høj. Så må det næsten være katten der ikke er effektiv nok, enten for dårlig eller ikke varm.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#3 Indlæg af Mads B (dk) »

hvor meget er der pillet i motoren ?
er din udstødning ordenlig tæt ?
Billede
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#4 Indlæg af luske »

lambda 1.0 ??

der mangler vist et par decimaler :wink:

er den kun kasseret på CO eller på både CO og lambdatal ?

du har vel fået et udskrift af gas-testen ?

mener at lambda skal ligge på 1.076 for at være helt i orden men kan ikke huske det nøjagtigt , der er ikke så stor tollerance på tallet fra godkendt til kasseret , noget så simpelt som en utæt udstødning kan gøre det

EDIT det er så kun lambdatal der kan ryge ud af vinduet ved en utæt udstødning , CO vil give en mindre misvisning i din favør

MVH Luske
diff17
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 dec 2010, 16:45

#5 Indlæg af diff17 »

udst er ordentlig tæt, der er ik pillet ved motorstyring på motoren, kun større udst, front monteret IC og en kuglelejeturbo fra en s15.. så den er mere eller mindre standard.
ang lambda, så skal den ligge lige 1.000, og det var hva den lå på da jeg var til syn, den er kun blevet kasseret på co, lambda´en må svinge med o,030.. ilt kan jeg ikke lige huske hva stod på..
michael f
Medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 26 jul 2005, 03:55
Geografisk sted: kalundborg

#6 Indlæg af michael f »

hvis lambda tallet er iorden med CO'en er for høj, vil det typisk være for dårlig virkningsgrad på katten..
er det noget sportskat?

prøv at kører bilen godt varm, som i lavt gear, høje omdrejninger så du får et højt flow af varm udstødningsgas i katten, bare en 5-7 minutter.. det plejer at gøre tricket..
diff17
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 dec 2010, 16:45

#7 Indlæg af diff17 »

Jeg takker og bukker. Du havde ret michael, på trods af min lange køretur har den ikke været varm nok, for idag efter og ha hold noget gas på så den blev rigtig varm så kom co'en ned på o,1.. Så den ryger til syn fredag og så er vi klar til foråret begynder :)
Besvar