Bedste opskrift på rustbeskyttelse

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#11 Indlæg af dykkerdahl »

HenrikGM skrev:Hvordan er det lige strømvejen løber på en bil når der ingen elektrolyt er?
På et skib har du aksel med bronzeskrue i saltvand med jernskrog klods op af, altsammen forbundet af elektrolyt(havvandet)

Hvordan er det lige overført til bilen(hvis vi antager det også virker på en bil)?


Der skal både være en fysisk forbindelse (svejsning) mellem anode og katode + en elektrolyt som elektroner kan vandre igennem lige som på skibet.

Her oppe må fugtig luft og vand fra vejen virke som elektrolyt mellem zink-anoden og karosseri-katoden før det kan virke.
Jeg ved bare ikke om anoden kan afgive elektroner gennem fugtigt dansk vintervejr til katoden, og hvor langt vil en ofre anode på en bil beskytte rundt omkring sig selv.

På stål i saltvand (god elektrolyt) sætter man helst ikke anoder mere en 1.5 meter fra det man ønsker at beskytte, og helst i lige linje.

På mange skibe og offshore konstruktioner bruger man nu påtrykt spænding som er et næsten vedligeholdelsesfrit system.
Nissan 200sx
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#12 Indlæg af K-FINN »

Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...

Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

K-FINN skrev:Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...

Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...


Link?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Vax
Junior Medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Geografisk sted: Fyns land

#14 Indlæg af Vax »

K-FINN skrev:Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...

Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...


Har set omtalte dims monteret på en saab 99, og må sige den holdt sig rigtig fint.. så måske der er noget om snakken..

eller også har det noget at gører med at folk der bekymre sig så meget om bilens ve og vel, at de monterer en rustbuster, gennerelt bare passer bedre på vogntøjet..
Fuck dansk metal.. Pamperforegning !!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#15 Indlæg af K-FINN »

HenrikGM skrev:
K-FINN skrev:Den "rustbuster" som kammerat afmonterede på en rusfri corolla fra midt 80'erne, var komblet til batteri, og havde forbindelser til hvert hjørne af bil, som jeg husker det...

Men ja, er sikker på det virker, ihvertifal den model maden kørte med...


Link?


Det er en del år siden, må indrømme, jeg kan ikke huske hvad den hedder...

Fandt en tilsvarrende for nogle år siden, samme opsætning med forbindelse til batteri, og ud i hjørner af bil, men er ikke sikker på det var samme model...


EDIT: http://rustbuster.adr.dk/
Som jeg hsuker det, var det noget i denne stil...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#16 Indlæg af dykkerdahl »

Det er i familie med påtrykt spænding som men bruger offshore, på skibe og dyre installationer mm.
På engelsk hedder det impressed current.

Jeg har selv søgt på: Impressed current on cars

Under vand med en ledene elektrolyt virker det jo, og jeg har flere gange fået stød når der ikke har været slukket ned for det.
Systemet er ret dyrt og følsomt , fordi at det kan overbeskytte stålet så det midster sin styrke og bliver sprødt.

Jeg har ikke rigtig på nettet kunne finde et godt bevis på at det faktisk virker på biler, og jeg kender ikke til nogle steder hvor det er brugt på land.
Ingen bilmærker bruger det selv om de alle prøver at tilbyde den bedste rust garanti.
Nissan 200sx
Fluen
Medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 18 dec 2007, 20:31

#17 Indlæg af Fluen »

læst for nogle år siden at nogle sports vogn producenter havet det monteret som standart.
er rimelig sikker på det var i et erhvers bil blad til selvstændig
kasper sørensen
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
Geografisk sted: søllested
Kontakt:

#18 Indlæg af kasper sørensen »

hvad med en gang PAVA???
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#19 Indlæg af Captain Slow »

hellere en gang Suvo
I love everything thats fast enough to do something stupid with
kasper sørensen
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
Geografisk sted: søllested
Kontakt:

..

#20 Indlæg af kasper sørensen »

ja okay... rettelse... rustbeskyttelse.. bare det bliver gjort ordentligt...
Besvar