Støddæmper valg

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

Støddæmper valg

#1 Indlæg af zky »

Jeg skal have nogle støddæmpere til min Mercedes 190 som jeg køre klubrally med(ja det kan den faktisk godt), der ser kun ud til at være 3 fabrikanter (som holder sig inden for reglementet) Sparx, Koni og Bilstein

Sparx er ude, da de ikke er justerbare
Koni og Bilstein koster ca. det samme, personligt kan jeg bedst lide Bilstein, men nogle siger at de bliver for varme og mister effekt, nu er bilen jo ikke lige frem en letvægter, så hvad skal jeg vælge

Jeg er jo ikke ude efter en stiv bane bil, men dog skal de holde _noget_
mere end standart dæmperne

Kom med nogle erfaringer ?
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

hvad med sachs ?

ellers er jeg koni mand hele vejen. dog har jeg kun erfaring fra sierra.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#3 Indlæg af Bufas »

Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

Bufas skrev:Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?

Nu ved jeg ikke med mercedes, men til sierra er de top justerebare i for, og kun i bag skal de løsnes i bunden for at skydes sammen når de skal justeres
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Gsi16vdk
Junior Medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 17 jan 2006, 17:15

#5 Indlæg af Gsi16vdk »

De Koni jeg har arbejdet med, dog på bane bil, kunne justeres foran med en skrue i top(rebound) og en i bunden(Comp). De bageste var lidt mere tricky, der var rebound nem, hvorimod man lige skulle løsne den ene befæstning i bunden, og derefter dreje hele stempelstangen. Den havde McPherson for og multilinkbag. ved ikke hvad en 190 har at gøre det med.

Koni eller Bilstein.. Jeg syntes en Koni i en dæmper dyno er meget ukonstant, altså overfølsom for varme, upræcise ventiler, i hvert fald sammenlignet med en Öhlins. Der er dog også en form for prisforskel:(

Bilstein har jeg ikke den store erfaring med, kun på almindelige biler, og det er nok som at sammenligne pærer og bananer:)
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af zky »

Koni er åbenbart de mest brugte på 190 til rally - de foreste justeres udvendigt :
http://www.rc-imports.com/Parts&Services/parts&services.pic/koni_f&r_set.jpg

Når jeg læser erfaringer rundt omkring på nettet, ser det ud til at både Koni og Bilstein har varme problemer - men er det et realt problem når vi kun køre prøver af MAX 4 min. varighed (normalt 2,5-3,5 minut) så har de 10-15minutter at køle af i (som regel transport tid på vejen, men der bliver de jo ikke belastet)

Jeg er nød til at holde mig til "almindelige" støddæmpere, dvs uden externe beholdere, pga. relementet
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#7 Indlæg af Bufas »

Dem jeg har til kadetten skal trykkes sammen og stempelstangen drejes for at de kan justeres. Men når det kan gøres uden at afmontere dem er det dejligt nemt og hurtigt.

På så korte prøver ville jeg ikke være bekymret for varme.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

Gaz og avo har du tjekket dem.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af zky »

møffe skrev:Gaz og avo har du tjekket dem.


Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#10 Indlæg af møffe »

zky skrev:
møffe skrev:Gaz og avo har du tjekket dem.


Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes
du er jo gammel capri dreng, du bore da bare de gamle og efterfylder med en tyk motor olie.

Hvad bruger de tunge drenge på 2,5 evoerne.

Bruger de kun ohlin eller leda måske de dyre bilstein.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar