Støddæmper valg
Redaktør: Moderatorer
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
Støddæmper valg
Jeg skal have nogle støddæmpere til min Mercedes 190 som jeg køre klubrally med(ja det kan den faktisk godt), der ser kun ud til at være 3 fabrikanter (som holder sig inden for reglementet) Sparx, Koni og Bilstein
Sparx er ude, da de ikke er justerbare
Koni og Bilstein koster ca. det samme, personligt kan jeg bedst lide Bilstein, men nogle siger at de bliver for varme og mister effekt, nu er bilen jo ikke lige frem en letvægter, så hvad skal jeg vælge
Jeg er jo ikke ude efter en stiv bane bil, men dog skal de holde _noget_
mere end standart dæmperne
Kom med nogle erfaringer ?
Sparx er ude, da de ikke er justerbare
Koni og Bilstein koster ca. det samme, personligt kan jeg bedst lide Bilstein, men nogle siger at de bliver for varme og mister effekt, nu er bilen jo ikke lige frem en letvægter, så hvad skal jeg vælge
Jeg er jo ikke ude efter en stiv bane bil, men dog skal de holde _noget_
mere end standart dæmperne
Kom med nogle erfaringer ?
Mvh Kenneth
Alt under 800Nm burde være 2 takt
Alt under 800Nm burde være 2 takt
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
Bufas skrev:Koni skal af for at justeres. Hvad med HR, laver de ikke noget til den?
Nu ved jeg ikke med mercedes, men til sierra er de top justerebare i for, og kun i bag skal de løsnes i bunden for at skydes sammen når de skal justeres
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Gsi16vdk
- Junior Medlem
- Indlæg: 57
- Tilmeldt: 17 jan 2006, 17:15
De Koni jeg har arbejdet med, dog på bane bil, kunne justeres foran med en skrue i top(rebound) og en i bunden(Comp). De bageste var lidt mere tricky, der var rebound nem, hvorimod man lige skulle løsne den ene befæstning i bunden, og derefter dreje hele stempelstangen. Den havde McPherson for og multilinkbag. ved ikke hvad en 190 har at gøre det med.
Koni eller Bilstein.. Jeg syntes en Koni i en dæmper dyno er meget ukonstant, altså overfølsom for varme, upræcise ventiler, i hvert fald sammenlignet med en Öhlins. Der er dog også en form for prisforskel:(
Bilstein har jeg ikke den store erfaring med, kun på almindelige biler, og det er nok som at sammenligne pærer og bananer:)
Koni eller Bilstein.. Jeg syntes en Koni i en dæmper dyno er meget ukonstant, altså overfølsom for varme, upræcise ventiler, i hvert fald sammenlignet med en Öhlins. Der er dog også en form for prisforskel:(
Bilstein har jeg ikke den store erfaring med, kun på almindelige biler, og det er nok som at sammenligne pærer og bananer:)
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
Koni er åbenbart de mest brugte på 190 til rally - de foreste justeres udvendigt :
http://www.rc-imports.com/Parts&Services/parts&services.pic/koni_f&r_set.jpg
Når jeg læser erfaringer rundt omkring på nettet, ser det ud til at både Koni og Bilstein har varme problemer - men er det et realt problem når vi kun køre prøver af MAX 4 min. varighed (normalt 2,5-3,5 minut) så har de 10-15minutter at køle af i (som regel transport tid på vejen, men der bliver de jo ikke belastet)
Jeg er nød til at holde mig til "almindelige" støddæmpere, dvs uden externe beholdere, pga. relementet
http://www.rc-imports.com/Parts&Services/parts&services.pic/koni_f&r_set.jpg
Når jeg læser erfaringer rundt omkring på nettet, ser det ud til at både Koni og Bilstein har varme problemer - men er det et realt problem når vi kun køre prøver af MAX 4 min. varighed (normalt 2,5-3,5 minut) så har de 10-15minutter at køle af i (som regel transport tid på vejen, men der bliver de jo ikke belastet)
Jeg er nød til at holde mig til "almindelige" støddæmpere, dvs uden externe beholdere, pga. relementet
Mvh Kenneth
Alt under 800Nm burde være 2 takt
Alt under 800Nm burde være 2 takt
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
du er jo gammel capri dreng, du bore da bare de gamle og efterfylder med en tyk motor olie.zky skrev:møffe skrev:Gaz og avo har du tjekket dem.
Ja Avo er stort set kun til (endnu) ældre biler og Gaz har slet ikke noget til Mercedes
Hvad bruger de tunge drenge på 2,5 evoerne.
Bruger de kun ohlin eller leda måske de dyre bilstein.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS