Hjemmebyg af udst. manifold.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

Hjemmebyg af udst. manifold.

#1 Indlæg af wukshady »

Jeg er i gang med at bygge et udstødningsmanifold i sort jern. Jeg har flere gange læst at man bør udgløde manifoldet, men jeg er ikke så velbevandret i smedeudtryk, så jeg vil lige høre om nogen kan forklare mig præcis hvad det går ud på?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Du skal jo have den svejst, og hvis du ikke gør noget så trækker den sig, så den ikke passer topstykket.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Jeg gjorde ikke noget ved min,den har rundet 60000km,uden den har revnet eller trukket bolte ud af toppen.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Jeg havde heller ikke gjort noget ved den der sad på min gamle polo.
Den blev bare boltet på et stykke jernbane svelle da den blev svejst, den var stadig så flad som en pandekage bagefter.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#5 Indlæg af JPP »

Jeg har netop gjort denne færdig og klar til coating
Som runesm skriver så bolt den op på noget massivt der holder form og endnu vigtigere kan trække varmen ud af flangen. Det gælder specielt også turboflangen.
Jeg bruger et turbinehus til formålet når jeg svejser kollektorer. Gevindstænger i flangen og påmonter turbinehus, så er der ingen forhindringer på bagsiden til at lægge svejsningen og turbinehuset sluger varmen så flangen er plan bagefter.

Billede
Vedhæftede filer
Manifold.jpg
Manifold.jpg (397.48 KiB) Vist 8903 gange
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#6 Indlæg af wukshady »

Den blev svejst mens den sad på topstykket og den passer stadig 100 procent. Vil i så mene udglødning ikke er nødvendig? (har i mellemtiden fået svar på hvad det går ud på) Hvad med evt glødeskaller, der kan gå løs og ryge gennem turbo, er det noget at være nervøs for?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

John; En sortrørsmanifold til turbobrug vil have en materialetemperatur over skalningstemp, dvs den vil generere glødeskaller indtil den dag stålet er væk.

Det er således ikke en relevant bekymring, da accepten at problemet kom da du valgte materialet.

Hvis turboen ellers er at robust kvalitet, så går det nu nok, men keramiske hjul er måske lidt op af bakke.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#8 Indlæg af wukshady »

Tjah, man kan jo sige, at med de belastninger som turboer bliver udsat for til træk, så er lidt glødeskaller nok ens mindste bekymring...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

wukshady skrev:Tjah, man kan jo sige, at med de belastninger som turboer bliver udsat for til træk, så er lidt glødeskaller nok ens mindste bekymring...
præcis.

Du skal dog nok ikke have løse svejseklatter i røret fra gennembrændinger, og lign. smådårligt fusk ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#10 Indlæg af wukshady »

Det skulle der være styr på :)
Besvar