xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
stefan

Re: xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

#21 Indlæg af stefan »

Selvfølgeligt er det ikke fedt at hjulene mister grebet, men nu skriver du at hjulene altid kører lige hurtigt rundt med mindre de har mistet grebet med vejen, det tror jeg da de fleste ved. Problemet er jo nok netop det tidspunkt de mister grebet. Så kære ven måske vi ikke alle har fået noget galt i halsen.....
Lasse

Re: xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

#22 Indlæg af Lasse »

Hej Jacob

Det du skriver om at det er moment foreskellen passer kun for momentspær og ikke for de mest normale viskosespær. Et viskosespær reagerer på forskellen i hastighed da det er friktionen imellem et antal plader i diff. hvor der imellem pladerne er en special type fedt.

mvh Lasse
jakob
Junior Medlem
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

#23 Indlæg af jakob »

det er vist ikke helt korrekt lasse, den eneste smøring der er mellem pladerne i en lamel spær, er den olie der nu engang er i bagtøjet, men hvor skriver jeg noget som helst om viskosespær iøvrigt? jeg skrev om lamel spær, du ved dem med koblingsplader hvor kraften bestemmes af forspændingen med fjedre, og det moment du påvirker spidshjulene i differentialet med, da de to ringgear i differentialet præsses fra hinanden af en tandvinkel på mere en friktionsvinklen dvs. mere end 20 grader, dermed prasses koblingspladerne mere sammen og spæret bider hårdere ved mere belastning. men der er jo et ti-tal af forskellige opbygninger af spæredifferentialer, buick kører eksempelvis med konuser, stål mod stål, masserati med torsen spær, osv osv. den eneste nyskabelse er vist det "tourque sensing differential" der som den første bil leveres på den nyr Focus RS.
Besvar