SpydeII skrev:
er det bedst at ligge den imellem to almindelige toppakninger eller skal man lave en rille i top og blok når man skal ha lavet sådan noget???
det kommer an på hvor "seriøs" du er, det er bedst med rillen, men også det dyreste.
har selv lavet en kompressor bil med 0.8 (max 1 bar) der kører med 1 kobber-pakning og 2 toppakninger, virker fint.
du skal dog være opmærksom på hvordan toppakningen/topstykket/boltne/kanalerne(olie & vand) sidder på dit topstykke. hvis der er god plads imellem cylindrene samt ud til bolte/kanalerne kan du få en større anlægsflade til pakningen og dermed køre med et højre tryk, men for tryk over 1 bar med eftermonteret turbo/kompressor vil jeg begynde at overveje rillemetoden
feks.
eksempel 1)
på en 4 cyl. 1.5l alfa boksermotor har man delt toppen over i 2 stykker der hver dækker over 2 cylindere, her er godt med plads imellem cylinderne samt 2 "ekstra" pinbolte til at holde på toppen
(et alm 4 cyl række topstykke har 2x2 pinb. placeret i hver ende + 2 pinb. imellem cylinderne = 10 styk.
en boksermotor har også 2X2pinboldte placeret i hver ende men 2 topstykker dvs 2x2x2 + 2 pinb mellem cyliderne dvs 4 styk. ialt= 12 styk)
her vil jeg godt turde køre med et tryk på optil 1 bar
eksempel 2)
en mascot 1275cc har meget lidt plads imellem cylinderne
her vil jeg ikke køre over 0,5 bar
(denne motor findes orginalt med turbo (MG metro 1300 turbo) hvor folk har skruet trykket noget over 0,5 bar og tilsyneladende fungere det, dog fortæller historierne ikke om man skifter toppakning ugentligt eller om man har skåret riller i topstykket)