Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 maj 2025, 17:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2003, 20:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
kommer selvfølgelig an på hvor stor motoren er. har da hørt tal på 2000hk på en stor gammel traktormotor (rækkesekser) MVH Søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 nov 2003, 21:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
De vildeste jeg har hørt om rundt omkring til træk har haft nogenlunde disse specs:

4turboer, i 3 tryktrin.

to meget store turboer i parallel og derefter i serie med nummer 3 og 4.

På udstødningssiden er udstødningen koblet modstrøms, dvs turbo nummer4 får først udstødningsgassen, i sereie hermed er nummer3 og så parallelforbindelsen af 1 og 2.

Der er tale om motorer med hjemmelavede foringer af slyngstøbt gods importeret direkte fra portugal, omdrejningstal hævet til max 7000(det er diesel vi snakker!), slagvolumen omkring de 8-9,5liter. Dieselpumpen er med 13mm indsatse(det er åndsvagt meget!), og kræver typiskt omkring 50-60hk at slæbe. Det er før set at der er knækket 35mm pumpeaksler!

Turboladerne har deres eget smøreoliesystem trukket af en ret stor hydraulikpumpe. Typiskt er turbolkaderne smurt med 2-4bar over deres maximale ladetryk, så smøreolietrykket er reguleret til hvert turbotrin.

Der bruges ca. 1.5 - 3liter vand på de 100m, og vandet er ultra kritiskt, og genstand for meget justeren frem og tilbage. Udstødningstemp. på BluePower gik lodret fra godt 700 grader til 1150grader da tandremmen til vandpumpen(30-40bar), og så stod alting af :-) Feks var udstødningshuset på turboladeren blæst igennem, og hjulet smeltet og forsvundet.

op omkring de 2200hk yder de bedste. Det er en tuningsgrad på mere end 1000%, omdrejningstallet hævet med +300% og så tager de dieseler omdrejninger i et tempo der ikke lader ret mange motorcykler ret meget tilbage.

Surf lidt efter "tractor pulling".
Se feks "bitsnpieces". Han bygger alt selv, incl topstykker osv.
Rygterne snakker om at han arbejder på et 4v topstykke med overliggende knastaksler.....

Der kan man _virkeligt_ se noget gennemført highend tuning, men også græsrødderne er stærkt repræsenteret!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2003, 17:08 
Lige en indskydelse når du sænker kompresionen sænker du også dit hest antal og derfor er udgangspunktet også et andet, når du siger 0.1 bar er ca 10%


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 22 nov 2003, 17:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
så sandt så sandt! det er faktisk derfor jeg sommetider spørger folk hvorfor de per. AUTOMATIK spørger hvormeget de bør sænke komp. selv om de kun har planlagt at lade 0,3-0,5 bar. svaret burde i de fleste tilfælde være ingenting!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2003, 14:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Det gælder jo om at få så meget ud af motoren som muligt, en høj kompression giver heste og skal du ikke have 400hk ud af motoren så behold kompressionen som den er og se hvad du kan lade med uden tændingsbanke, næste skridt er at ændre tændingen og sidste skridt er at sænke kompressionen. på dette tidspunkt lader du med et sted imellem 0,5-1.0 bar og der er sikkert andre dele i motoren der ikke klarer den belastning, stempler, plejlstænger, toppakning osv.

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2003, 21:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
der kører traktortrækkere med op til 7500 hk herhjemme... dog er det traktorer med 5 big block chevy motorer på. det er ca 1500 på blok og det er med kompressor samt at de kører på metanol. den største diesel motor jeg har set var en 12 cylinder packard motor på over 40 liter. det er da også set med 3 rover meteor motorer med hver 36 liters slagvolume... så kan det godt være de kalder det for en bonde sport. jeg vil godt være ved at jeg synes det er en fantastisk oplevelse at se.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team