lqs skrev:
ALT HVAD DER GIVER HESTE PÅ EN SUGEMOTOR GIVER OGSÅ FLERE HESTE PÅ EN TURBOMOTOR! så simpelt er det ! lad vær med at tænke i tryk det er flowet der giver hestene!!100KPA eller 250KPA det er de samme ting der gør sig gældende. har selv en OHC ford 2 liter std ventiler. men portet= 388hk ved 1,6 bar(260 kpa totalt) MVH. søren
Det er flowet der giver hestene, MEN "swirl" effekten er endnu vigtigere, altså selve den måde cylinderen bliver fyldt på med luft/benzin. Det er set før at selv om et topstykke flower bedre i en flowbænk end et andet topstykke... Så hænger det nødvendigvis ikke sammen med hvilket der giver flest HK. Jeg ville dog sætte mine penge på det der flower mest, men det er altså ikke ALTID tilfældet. Alt afhængig af forbrændingskammerets udformning, vintilernes placering og hældning osv osv... Man kan med fordel forsøge at have flowet lidt skævt ned over ventilerne for at fremme denne Swirl effekt... Det man så siger, at det er flowet der giver hestene. Det er som udgangspunkt også rigtigt men måske ikke dækket godt nok ind... Det er fyldningsgraden og fyldningskvaliteten der giver hestene. Og dette hænger altså så ikke ALTID direkte sammen.
Med hensyn til at mannifoldene præcis med portene i toppen... For indsugningen er dette også tilfældet. Men for udstødningen kan man med fordel lave rørene lidt større (4mm diameter måske) end selve porten. Dette fungerer som en slags modhager for gassen når den står og pulserer i røret og vil fremme flowet at gas væk fra cylinderen. Den turbolens der evt dannes her skulle intet have at sige for det vidre forløb over i evt. turboen osv. Man kan ligeledes også udnytte denne effekt i mannifolden lige før turboen. Jeg mener at have set at Lassa W turbomannifold er lavet med en form for tragt som giver denne effekt.
Det skal lige siges at portning af topstykker er UHYR kompliceret hvis det skal gøres rigtigt. Der er utrolig mange ting at tage højde for. Jeg har også selv stået og gjort det, men jeg tror næppe at det har hjulpet noget som helst.
v/h christian