Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 maj 2025, 08:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
jo varmere turbo, jo varmere ladeluft !!

Det er jo meget begrænset hvor meget fartvind der når ind til VW'ens turbo som jo ligger godt i læ bag motoren.

Vandet i chargecooleren er jo også betydeligt koldere end motorens kølevand og køler dermed turboen mere/bedre.

SLOW EYES WILL KILL YOU

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

det er minimalt hvad temperatur på selve turboladeren har ar sige for temperaturen på indsugningsluften! det er faktisk ikke så længe den opholder sig der!! MVH. søren

Titel:
Moderator

lqs skrev:
det er minimalt hvad temperatur på selve turboladeren har ar sige for temperaturen på indsugningsluften! det er faktisk ikke så længe den opholder sig der!! MVH. søren

Ja, lige nøjagtigt. Langt størsteparten af temperaturstigningen stammer fra kompressionen, og luftens gnidningsmodstand. Kun en forsvindende lille del at opvarmningen skyldes varmetransmission, og dermed er en udvendig blæser virkningsløs mod varm ladeluft.

mht at køle turboen bedre, så er vandet fra motoren så rigeligt istand til at tumle den varmeeffekt der skal ledes bort fra lejerne i centerhuset. Der er olie og vand på den, og mange slipper fint afsted med kun at køre med olien. Det er straks en helt anden sag, om bilens kølevandssystem kan tumle det, og her KAN der være en vag begrundelse for at bruge vand fra et chargecoolersystem, hvis man har en svag køler på motoren.

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
ALT HVAD DER GIVER HESTE PÅ EN SUGEMOTOR GIVER OGSÅ FLERE HESTE PÅ EN TURBOMOTOR! så simpelt er det ! lad vær med at tænke i tryk det er flowet der giver hestene!!100KPA eller 250KPA det er de samme ting der gør sig gældende. har selv en OHC ford 2 liter std ventiler. men portet= 388hk ved 1,6 bar(260 kpa totalt) MVH. søren

Det er flowet der giver hestene, MEN "swirl" effekten er endnu vigtigere, altså selve den måde cylinderen bliver fyldt på med luft/benzin. Det er set før at selv om et topstykke flower bedre i en flowbænk end et andet topstykke... Så hænger det nødvendigvis ikke sammen med hvilket der giver flest HK. Jeg ville dog sætte mine penge på det der flower mest, men det er altså ikke ALTID tilfældet. Alt afhængig af forbrændingskammerets udformning, vintilernes placering og hældning osv osv... Man kan med fordel forsøge at have flowet lidt skævt ned over ventilerne for at fremme denne Swirl effekt... Det man så siger, at det er flowet der giver hestene. Det er som udgangspunkt også rigtigt men måske ikke dækket godt nok ind... Det er fyldningsgraden og fyldningskvaliteten der giver hestene. Og dette hænger altså så ikke ALTID direkte sammen.

Med hensyn til at mannifoldene præcis med portene i toppen... For indsugningen er dette også tilfældet. Men for udstødningen kan man med fordel lave rørene lidt større (4mm diameter måske) end selve porten. Dette fungerer som en slags modhager for gassen når den står og pulserer i røret og vil fremme flowet at gas væk fra cylinderen. Den turbolens der evt dannes her skulle intet have at sige for det vidre forløb over i evt. turboen osv. Man kan ligeledes også udnytte denne effekt i mannifolden lige før turboen. Jeg mener at have set at Lassa W turbomannifold er lavet med en form for tragt som giver denne effekt.

Det skal lige siges at portning af topstykker er UHYR kompliceret hvis det skal gøres rigtigt. Der er utrolig mange ting at tage højde for. Jeg har også selv stået og gjort det, men jeg tror næppe at det har hjulpet noget som helst.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

ang. det med at det ikke ALTID er det topstykke der flower mest der giver flest heste, prøv at komme med et DUKOMENTERET eksempel hvor dette ikke er tilfældet! hvis man vil lave REVERSE FLOW udstødnings kanaler bør dette i næsten alle tilfælde laves længere væk fra udstødningsventilen (100-300mm) ud af forrøret! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Hvad regner du for dukumenteret søren... Der er ingen af os her inde der kan dokumenterer noget som helst godt nok til dig. Dog kommer du selv med udtalelser som ikke er dokumenteret og som du heller ikke ville være i stand til at kunne dokumenterer godt nok til dig selv. Jeg har selvfølgelig ikke selv lavet forsøg med det, men ved det fra siriøse bøger skrevet af meget siriøse proff. tunere i det store land... Når du læser det i bøgerne forklaret med tegninger giver det mere mening. Men hvem siger man skal tro på alt hvad man læser... Men når det kommer til stykket har mange af os nok ikke eksperimenteret med topstykker i en flowbænk. Mange af og har nok dårligt set en flowbænk...

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

det ville vel ikke være så svært at nævne et eks. med kilde? evt skanne ind her så andre også kan få glæde af disse oplysninger! tror måske denne teorie kan skyldes der både skal være flow IND og UD af motoren! forstået på den måde at disse to skal stå i det rette forhold for at få den bedste ydelse. MVH. søren PS skal du til ESBJERG i weekenden eller kommer KÆRESTEN til FYN??

Titel:
Mester Medlem

Nej, det har noget at gøre med kvaliteten af fyldningen... Og hvordan den ligger over stemplet for at det har den største udnytningsgrad. Jeg kan lige prøve at skrive titlen ned på bogen, den ligger her hjemme endnu. (en jeg har lånt). Du kan også bare komme forbi og se den. Så skal jeg prøve at finde afsnittet. Som du ved søren har jeg jo ingen scanner og din er ubrugelig til bøger! Det fylder også nogle sider!!! Han beskriver bla. forskellige eksempler på så vidt jeg husker bl.a. chewolet topstykker.

v/h christian

Titel:
Moderator

Flowbænke er kraftigt overvurderet.

Oftest er der flowtestet ved maximum ventilløft, og endda nogen gange helt uden ventil i, plus at mange flowbænke tester mod et konstant tryk, og ikke et kraftigt pulserende tryk.

Desuden flowtester man ikke altid med topstykket på en cylinder, men bare mod et tomt stort rum, og man tester ikke dynamiskt med forskellige løft iforhold til tryk.

Så at et topstykke flower så og så meget er ikke ret meget værd, hvis man ikke har en hulens bunke yderligere data om fremgangsmåde.

UNITEK AB(mike himself, old famous volvo tuner!) har fortalt mig at max ydelse stort set aldrigt er at finde på de topstykker der flower mest, men at den dog er relativt høj hvergang. Men max effekt og bedst flow hænger absolut ikke fast sammen.

Feks er flowet ved fuldt åbent ventil ikke specielt relevant da en forholdsvist stor masse luft stryger ind i åbne og lukkeperioden.(ikke mine ord, men det er vist ikke helt løwn)

Og så vil jeg da påstå at hvis man skal lave stepups i udstødning og indsugning skal det være hvor hastigheden er høj. Jeg har kun set det gjort i overgangen fra topstykke til manifolds, og altid kun der hvor den store radius er(næsten altid foroven)

Titel:
Mester Medlem

Ja 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time