lqs skrev:
udstødningsgassen har ikke et konstant flow. du bør se på den som en energi kugle der kommer løbende gennem din udstødningsmanifold. når de enkelte rør er så korte, sker der det at trykket stiger før turbinen, og gassen faktisk skal trykkes ud af cylinderen af stemplet der er på vej i top! det samme sker ved langt de fleste std. suge motorer med restriktiv udstødning og kat. en lang udstødningsmanifold derimod hjælper gassen med at blive suget ud (virker ikke ved alle omdrejningstal) det kræver at rør og særlig indløbet til turbinen er rigtig udformet. hvis ladetrykket bliver højere end modtrykket før turbinen er der mulighed for rigtig høje literydelser! prøv at se aksel/turbinehjul i turboladeren som et cykelhjul.....hvordan får man det op i flest omdrejninger med hånden? ved at slog på det....med håndfladen i den rigtige vinkel! dette er MEGET forenklet forklaret, men håber det hjælper med at forstå... i virkeligheden er mange manifolde en blanding af begge principper. hvorimod bla. lastbiler kører på pulser/stød. der er flere gode bøger om emnet hvis det er noget der intereserer! MVH. søren
Mange tak for den/de gode forklaringer. Jeg har selv en af disse meget korte typer manifold og vil derfor lave min egen, hvor turboen kommer om på siden af motoren. Jeg vil forsøge at lave rørene lige lange og lade dem gå sammen i et stort rør inden samlingen ved T25 flangen.
Det interessere mig meget - Hvilke bøger kan du anbefale - og hvis muligt må du gerne remse dem all op.
I øvrigt hvor køber man det omtalte motorsport, hvori der i denne måned er en artikel om netop turbo og manifold?
Mvh
Jakob