Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 07:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

den nederste ubehandlede er sandsynligvis den dårligste. den hvide er muligvis den bedste. de kører allesammen på rent tryk ingen pulser der! nok ikke dem man får den højeste topydelse med! MVH. søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
lqs skrev:
den nederste ubehandlede er sandsynligvis den dårligste. den hvide er muligvis den bedste. de kører allesammen på rent tryk ingen pulser der! nok ikke dem man får den højeste topydelse med! MVH. søren

Hvad er forskellen på tryk og puls??

Jeg har svært ved at se ulemperne ved at de midterste (cyllinder 2+3) går direkte ind i turboen og dermed kun har 3-5 cm lange rør. De yderste vil dermed gå langs med topstykket og gå ind i turboen sammen med rør fra cyllinder 2+3og har ca. 15 cm lange rør.

Jeg har sådan en type manifold standard fra turbo technics og jeg ønsker mig 250 hk ved 0,9-1 bar ved ca. 6000 rpm og uden at motoren bliver mere varm end en anden type manifold. Motoren er en 1,9 8v og med 8:1 i kompression.
hvordan lyder det??

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem

udstødningsgassen har ikke et konstant flow. du bør se på den som en energi kugle der kommer løbende gennem din udstødningsmanifold. når de enkelte rør er så korte, sker der det at trykket stiger før turbinen, og gassen faktisk skal trykkes ud af cylinderen af stemplet der er på vej i top! det samme sker ved langt de fleste std. suge motorer med restriktiv udstødning og kat. en lang udstødningsmanifold derimod hjælper gassen med at blive suget ud (virker ikke ved alle omdrejningstal) det kræver at rør og særlig indløbet til turbinen er rigtig udformet. hvis ladetrykket bliver højere end modtrykket før turbinen er der mulighed for rigtig høje literydelser! prøv at se aksel/turbinehjul i turboladeren som et cykelhjul.....hvordan får man det op i flest omdrejninger med hånden? ved at slog på det....med håndfladen i den rigtige vinkel! dette er MEGET forenklet forklaret, men håber det hjælper med at forstå... i virkeligheden er mange manifolde en blanding af begge principper. hvorimod bla. lastbiler kører på pulser/stød. der er flere gode bøger om emnet hvis det er noget der intereserer! MVH. søren

Titel:
lqs skrev:
udstødningsgassen har ikke et konstant flow. du bør se på den som en energi kugle der kommer løbende gennem din udstødningsmanifold. når de enkelte rør er så korte, sker der det at trykket stiger før turbinen, og gassen faktisk skal trykkes ud af cylinderen af stemplet der er på vej i top! det samme sker ved langt de fleste std. suge motorer med restriktiv udstødning og kat. en lang udstødningsmanifold derimod hjælper gassen med at blive suget ud (virker ikke ved alle omdrejningstal) det kræver at rør og særlig indløbet til turbinen er rigtig udformet. hvis ladetrykket bliver højere end modtrykket før turbinen er der mulighed for rigtig høje literydelser! prøv at se aksel/turbinehjul i turboladeren som et cykelhjul.....hvordan får man det op i flest omdrejninger med hånden? ved at slog på det....med håndfladen i den rigtige vinkel! dette er MEGET forenklet forklaret, men håber det hjælper med at forstå... i virkeligheden er mange manifolde en blanding af begge principper. hvorimod bla. lastbiler kører på pulser/stød. der er flere gode bøger om emnet hvis det er noget der intereserer! MVH. søren

Mange tak for den/de gode forklaringer. Jeg har selv en af disse meget korte typer manifold og vil derfor lave min egen, hvor turboen kommer om på siden af motoren. Jeg vil forsøge at lave rørene lige lange og lade dem gå sammen i et stort rør inden samlingen ved T25 flangen.

Det interessere mig meget - Hvilke bøger kan du anbefale - og hvis muligt må du gerne remse dem all op.

I øvrigt hvor køber man det omtalte motorsport, hvori der i denne måned er en artikel om netop turbo og manifold?

Mvh
Jakob

Titel:
Mester Medlem

det med bøgerne er der en tråd om et andet sted her... ang. det svenske BILSPORT så kan det købes på banegårde store bladkiosker mm dvs. der hvor du plejer at købe UGENS RAPPORT- WEEKENDSEX MM! røret efter collectoren bør ikke være voldsomt stort, som indløbet til turbinen ca. når det virker rigtigt er det kun gas fra en cylinder der er der af gangen. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
lqs skrev:
det med bøgerne er der en tråd om et andet sted her... ang. det svenske BILSPORT så kan det købes på banegårde store bladkiosker mm dvs. der hvor du plejer at købe UGENS RAPPORT- WEEKENDSEX MM! røret efter collectoren bør ikke være voldsomt stort, som indløbet til turbinen ca. når det virker rigtigt er det kun gas fra en cylinder der er der af gangen. MVH. søren

He-he, hvis jeg kun havde 75 kroner ved jeg da godt hvilket blad, jeg ville vælge.... :P
Kvinder er en del af straffen her på jorden, men bagefter er der biler for evigt i himlen.
Jeg er villig til at tage MIN del af straffen!!

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
kan fortælle at jeg bruger det originale turbomanifold da det nye simpelt hen passer af helved til, så det er sendt til bage og jeg for mine penge til bage, det er bare pisse ævligt, for tro nemlig at det nye ville være bedre end det originale. :cry:

Kan for tælle at det firma som har haft lavet det hedder Pro Car og at der har været 2 andre ligende tilfælde med samme model bil, nemlig Fiat Uno turbo.

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Titel:
Olsen skrev:
kan fortælle at jeg bruger det originale turbomanifold da det nye simpelt hen passer af helved til, så det er sendt til bage og jeg for mine penge til bage, det er bare pisse ævligt, for tro nemlig at det nye ville være bedre end det originale. :cry:

Kan for tælle at det firma som har haft lavet det hedder Pro Car og at der har været 2 andre ligende tilfælde med samme model bil, nemlig Fiat Uno turbo.

Det var da surt - hvad skulle pro car have for at lave en manifold på bestilling?

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
Anonymous skrev:
Olsen skrev:

Det var da surt - hvad skulle pro car have for at lave en manifold på bestilling?

Mvh Jakob

mener det er ca 3300kr

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Hvad blev i enige om....

lange eller korte rør ?

Også selvfølgelig:

Bløde bøjninger
Power wrap
Stor diameter
Samme længde på alle rør

Ellers nogen ting ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time