Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jun 2025, 21:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 31 jan 2006, 21:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Er alle turbo biler født med sådan en?

Jeg tror min er. Ellers har jeg misforstået noget....

En alm. regulator sørger for lavere benzintryk når den får vaccum, og maks. benzintryk når den ikke får vaccum. Eksempelvis 3 BAR som der står på siden af mange af dem.

En progressiv laver mere og mere benzintryk i takt med at ladetrykket stiger. Eller tager jeg helt fejl? Det er det min gør, og det er en standard Uno turbo regulator.

Tomgang: 2,7 bar
Uden slange: 3,1 bar
0,5 bar ladetryk: 3,8 bar
1,0 bar ladetryk: 4,2 bar
1,5 bar: 4,6 bar
1,7 bar: 5 bar

Pumpen er fra en Audi 200 Turbo.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 21:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 21:49 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tag et stykke ternet papir.

Sæt manifoldtryk ud af x-aksen
Sæt bensintryk ud af Y-aksen.

Plot alle værdier ind i koordinatsystemet.

Forbind med liniestykker.

Så vil du se noget interessant :-)

Især at din trykregulator opfører sig noget pudsigt, hvis vi antager dine målinger er korrekte.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 22:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
HenrikGM skrev:
Tag et stykke ternet papir.

Sæt manifoldtryk ud af x-aksen
Sæt bensintryk ud af Y-aksen.

Plot alle værdier ind i koordinatsystemet.

Forbind med liniestykker.

Så vil du se noget interessant :-)

Især at din trykregulator opfører sig noget pudsigt, hvis vi antager dine målinger er korrekte.


Mine målnger er skam korrekte.

Hvad er så forskellen på den originale og en progressiv?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 22:28 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Morten VJ skrev:
Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:
Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?

Grund tryk ved atmosfære tryk 3 bar
Tryk ved en bars over tryk 4 bar Linær regulator, dvs trykket følger lignært trykket i manifoldet.
Progressiv ved en bars tryk 4,5 bar, hvis den har faktor 1-1,5
DVS for hver 0,1 bar man ændrer manifold trykket vil benzintrykket ændres med 0,15 bar.
<og derfor indikerer dine tal at der er noget galt med regulatoren, Hvis de er rigtige.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:
Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Linær 0,1 bar ændring i manifold trykket og 0,1 bars ændring i benzintrykket

Progressiv 0,1 bar i manifoldet, og 0,15 bar i benzintrykket

Derfor indikere dine målinger et problem hvis de er rigtige.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 22:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Jimmy Elkjær skrev:
Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Den vil hæve trykfaldet over brændstofventilen, som ladetrykket stiger til, hvor en alm. vil holde trykfaldet konstant.

Din ventil holder trykfaldet konstant over brændstofventilen, dine målinger svinger dog 0,2bar, hvilket kan skyldes mange ting, så som, hvis de manometere du bruger, ikke er så nøjagtige eller kan måle meget høje tryk.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 23:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Morten VJ skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:
Den ser nu meget linær ud for mig.
Da den stiger linært med turbo trykket.
De 0,2 bars forskel kan skyldes at fjeder og membran er slidt.
Jeg har ikke hørt om progressive regulatore som standart montering.
Hvorfor skulde bilfábrikanterne gøre det, da de kan justere benzinmængden meget nemmere.

MVH

Morten


Hvordan ville tallene så typisk se ud med en progressiv?


Linær 0,1 bar ændring i manifold trykket og 0,1 bars ændring i benzintrykket

Progressiv 0,1 bar i manifoldet, og 0,15 bar i benzintrykket

Derfor indikere dine målinger et problem hvis de er rigtige.

MVH

Morten


Mine målinger er stadig rigtige, ligesom jeg skrev de var for lidt over en halv time siden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2006, 23:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Dine målinger der ligner noget der har en usikkerhed på 0,1 bar til 0,2 bar. Tror det er det de ander prøver at sige.

Dine målinger passer ikke helt godt sammen der op af i tryk eller i tomgang kontra "slange af" for den sags skyld. Du har haft 2 ure at holde øje med, hvor præcise er de og hvor nemme er de at aflæse. Tja... Der er nok et par usikkerheder i dine målinger - Ser man bort fra det der hopperi og små afvigelser ser din regulator HELT normal ud.

Det man kalder en prograssiv regulator har IKKE samme tryk differende over dyserne over hele registeret... Det har en almindelig regulator.

Se her:
Almindelig-
-0,5bar i mannifold svarende til 2.5bar i benzin = 3bar trykforskel over dyserne
0bar i m. svarende til 3bar i b. = 3 bars trykforskel over d.
1bar i m. svarende til 4bar i b = 3 bars trykforskel over d.
osv... altid 3 bars trykforskel.

Eks. på prograssiv:
-0,5bar i m. svarende til 2,25bar i b = 2,75bars trykforskel over d.
0bar i m. svarende til 3bar i b = 3bars trykforskel over d.
1bar i m. svarende til 4.5bar i b = 3.5bars trykforskel over d.

v/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team