Det er en gammel skrøne at den 5 cyl motor ikke er holdbar og at den 4 cyl motor kan holde til det hele!!!
Jeg må være så grov at sige at lige på det punkt ved de ikke så meget om det, inde på Copueklub.forum.
Jeg har endnu ikke hørt om en smadret 5 cyl motor, hverken i topstykke eller blok, eller stempler/plejlstænger eller andet....
Det kan godt være at en turbo har været slidt og derfor har været stået af, men det er jo hvad der sker.
Og så havde de gamle versioner en knap så holdbar manifold som havde den tendens at den flækkede, men det er forbedret!
Hvis man tager og kigger på kolde facts, omkring hvad man kan hive ud af de 4 og 5 cyl motorer, ja så vil jeg vove at påstå at der kan hives mere ud af den 5 cyl end af den 4 cyl....
Herhjemme i DK har ikke hørt om nogen 4 cyl over 300hk, ej heller i Englang (hvor Coupen er meget populær) - men derimod hives der lige omkring 500 hk ud af den 5cyl motor!!!
Jeg bruger selv den 5 cyl, og den brokker sig aldrig, og kører som en drøm.
Historien omkring begge motorer, er at Lancia faktisk har konstrueret begge motorer.
Den 4 cyl motor med tryk, startede i Lancia Delta HF Integrale med 8v og 16v etc...
Den 5 cyl bliv udviklet først uden tryk til Lancia Kappa, både i 2,0 og 2,4 version.
Så overtog Fiat motoren, og puttede den i Marea/Bravo.
Da Fiat Coupe 2,0 turbo (4 cyl) var ved at blive langsom, tog man så den 5 cyl, og smed andre stempler i, samt andre modifikationer - og vupti så havde man en 220 hestes Fiat Coupe.
Den 4 cyl version kører som en rigtig gammeldags turbobil med turbotøven, og et æselspark, hvor den 5 cyl kører meget mere omgængeligt og jævnt.
Alene ved en chipning kan der hentes ca 270 hk ud af den 5 cyl.
Gearkasserne har samme holdbarhed.
Jeg vil klart anbefale dig en 20v Turbo i Coupen, idet den er nyrere, har flere forbedringer, nyere holdbar motor etc etc....
Den koster selvfølgelig også lidt mere!