Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jun 2025, 22:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:

jeg må lige undersøge det nærmer, det lyder bar lidt mærkeligt at man skal være en 4 cyl istedet for en 5. og så må jeg tager ud til nogle forhandler og prøve en 16v og en 20v.

mvh emil

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Det er en gammel skrøne at den 5 cyl motor ikke er holdbar og at den 4 cyl motor kan holde til det hele!!!

Jeg må være så grov at sige at lige på det punkt ved de ikke så meget om det, inde på Copueklub.forum.

Jeg har endnu ikke hørt om en smadret 5 cyl motor, hverken i topstykke eller blok, eller stempler/plejlstænger eller andet....

Det kan godt være at en turbo har været slidt og derfor har været stået af, men det er jo hvad der sker.

Og så havde de gamle versioner en knap så holdbar manifold som havde den tendens at den flækkede, men det er forbedret!

Hvis man tager og kigger på kolde facts, omkring hvad man kan hive ud af de 4 og 5 cyl motorer, ja så vil jeg vove at påstå at der kan hives mere ud af den 5 cyl end af den 4 cyl....

Herhjemme i DK har ikke hørt om nogen 4 cyl over 300hk, ej heller i Englang (hvor Coupen er meget populær) - men derimod hives der lige omkring 500 hk ud af den 5cyl motor!!!

Jeg bruger selv den 5 cyl, og den brokker sig aldrig, og kører som en drøm.

Historien omkring begge motorer, er at Lancia faktisk har konstrueret begge motorer.

Den 4 cyl motor med tryk, startede i Lancia Delta HF Integrale med 8v og 16v etc...

Den 5 cyl bliv udviklet først uden tryk til Lancia Kappa, både i 2,0 og 2,4 version.

Så overtog Fiat motoren, og puttede den i Marea/Bravo.

Da Fiat Coupe 2,0 turbo (4 cyl) var ved at blive langsom, tog man så den 5 cyl, og smed andre stempler i, samt andre modifikationer - og vupti så havde man en 220 hestes Fiat Coupe.

Den 4 cyl version kører som en rigtig gammeldags turbobil med turbotøven, og et æselspark, hvor den 5 cyl kører meget mere omgængeligt og jævnt.

Alene ved en chipning kan der hentes ca 270 hk ud af den 5 cyl.

Gearkasserne har samme holdbarhed.

Jeg vil klart anbefale dig en 20v Turbo i Coupen, idet den er nyrere, har flere forbedringer, nyere holdbar motor etc etc....

Den koster selvfølgelig også lidt mere! :D

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:

Det var godt at se en der kan sit kram:)

500 HK nu begynder det at lyde af noget :P
kender du noget til om blok, krumtap, stempler osv. kan holde til sådan belastning.

ved du så om det er en fordel at se efter 6 gear udgave?

har nemlig kigget på en Limited Edition hvis den ikke bliver for dyr. har fundet den i tyskland, da jeg ikke syntes om udbudet her i DK.

Mvh emil

Titel:
Min er en 16v turbo og laver noget over 300hk. For at få det på det rene kan jeg fortælle at jeg kendet til de fleste coupeér i dk. Jek kender 5 stykker hvor de ALLE har smidt plejlstængerne ud gennem blokken. ALLE 5 biler var 100% std. Jeg har ALDRIG set en 20v med 500hk. Men jeg har set en 16v med 750hk. Her i lille danmark kører der en coupe 16vt i sort. Den ser helt orig. ud. Men ta ik fejl. Den er lavet om til 2,3 16v turbo. Den har 500Hk og kører i jylland. En anden sjov ting er at se på priserne. Se hvor meget 20v falder i pris. Husk at en ny 20v kostede ca.100.000kr. mere fra ny. ALLE test skriver de middel tab på 16v og stort tab på 20v. 20v motoren starter ALTID med en tikke lyd bInden det sker.

Titel:

puha, det var ikke så nemt alligevel..

så må jeg lige vente og se hvad der ellers kommer af for eller imod indlæg.

kender du ellers noget til den 16v der er værd at vide? eller evt kender gode sites, med projektor og div. info.

mvh emil

Titel:
Medlem

hvis det skal være om couper så syntes jeg klart at det bedtse udlandske forum er www.fccuk.org og gå ind under forum.
Der er et hav af information, osv, både til 16v og 20v

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Det var også din bil jeg tænkte på Morten da jeg nævnte Coupe 16v turbo omkring de 300hk. Jeg vidste bare ikke om den havde meget over, eller lige omkring?! :D

Blæret nok med den i Jylland. Håber at det holder!

Med hensyn til de fem der har smidt plejlstænger ud af siden, må vi jo blot konstatere at du har hørt det igennem dit forum, hvor min indgangsvinkel er igennem diverse forhandlere og reparatører.

Og der ser man altså ikke de store problemer med 20v turbo motoren, og har aldrig hørt om sådan noget.

Kan de fem tilfælde ikke skyldes manglende vedligholdelse, eller anden misvedligholdelse fra ejers side af??

Og skægt nok har jeg heller aldrig hørt om netop lige de problemer du nævner, på fx Lancia Kappaerne!!!

500 hestes versionen findes i England, hvor man nok må tilstå er langt mere fremme i skoene med Couperne end vi er her i DK.

Og derover er den populæreste model altså stadigvæk den 5 cyl version!!!

Bevares - her i DK er det jo en dyr slæde, men, men, men, der er altså ikke noget der slår den lyd og den trækkraft som den motor leverer - beklager med sådan er det bare! :D

Hvilken en af modellerne man skal vælge er op til en selv, blot skal man huske på at en Coupe med 16v Turbo (4cyl), efterhånden er ved at være en gammel svend.

Holdbarhedsmæssigt, mener jeg, at de begge er lige gode.

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Det er som jeg selv siger! Hvis min næste bil ik bliver en supra, så køber jeg nok selv en 20v. Men det blir ik med så meget tuning som min 16v har nu! De 5 er folk som jeg selv kender til. Tror fiat i roskilde stadig har den blok stående som de skiftede ud. En der hedder Michael har også en blok med 3 store huller i. Det siges at det er krumtapen som knækker.. Men til dig der vil købe en coupe, prøv en af hver og se hva du er mest til. En 20v er noget dyrere at holde kørende med hensyn til tandremskift og sådan. Der er et sted på www.fiatklubdanmark.dk hvor du kan e en uno med en 16v motor og 570hk. Det er også den motor de bruger i lancia delta integrale. Or der findes en med 750hk! Ses på vejen....

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time