Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 00:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Jeg har endelig fået mit tunings projekt færdigt, men min bil ruller/hopper lidt i tomgang. Fik afvide af tuneren at det kunne hjælpe ved at montere en recirkulerende sammen med min nuværende ssqv HKS blow off.

Hvordan kan det hænge sammen?

>>>> www.brugtstyling.dk <<<<

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Admin
Admin

A3-Quattro skrev:
Jeg har endelig fået mit tunings projekt færdigt, men min bil ruller/hopper lidt i tomgang. Fik afvide af tuneren at det kunne hjælpe ved at montere en recirkulerende sammen med min nuværende ssqv HKS blow off.

Hvordan kan det hænge sammen?

Du kører højst sandsyndlig med LMM (luftmassemåler). For at det skal fungere ordentligt med en åben blow off ventil skal man sikre sig at stemplet i ventilen er lukket ved tomgang og dellast (f.eks. 80 km/t i 5. gear). Hvis du ikke kan justere din nuværende bov til at være lukket i tomgang og din bov sidder mellem gasspjæledet og LMM så vil luftmændemåleren blive snydt for luft og blande magert (den tror motoren for mindre luft) og du vil opleve uren kørsel. Forslaget med at montere en ekstra recirkulerende bov ved jeg ikke lige om det er så god en ide. I såfald skal du ihvertfald sikre dig at den recirkulerende er justerbar så den kan indstilles til at åbne først af de to ventiler - og nok til at det kun er den som er åben ved tomgang/dellast. Men denne løsning vil tage en stor del af lyden.

Forsøg først at stramme din nuværende ventil (hvis den er justerbar). Tjek i tomgang om den lukker helt til. Hvis det ikke kan lade sig gøre kan du evt. forsøge med den ekstra recirkulerende ventil men den koster jo også. Alternativt køb en dobbeltstemplet (af ordentlig kvalitet - nogle har det øverste og ikke synlige stempel i plastik f.eks. forge og holder ikke længe). Eller 2-i-1 bov'en herfra siden - den kan fint justeres til LMM og du kan altid efterfølende vælge at køre recirkulering (der følger flanger til begge dele). Den fås også som sekventiel (3-i-1) dvs. med to udgange som er lidt forskudt, hvor den nederste udgang recirkulere og den øverste går til fri udblæsning. Det er helgarderingen hvis du kører med lavt ladetryk og LMM.

Mvh Jakob

Titel:
Medlem

Man kan godt justere på min HKS bov, men det hjælper ingenting. Desuden er min LMM blevet udskiftet med en BMW 330i og flyttet over på tryksiden mellem intercooleren og gasspjældet , så kan ikke rigtig se hvordan det kan hænge sammen med at montere en ekstra recirkulerende dump ventil.

Det sjove ved det hele, er at den først begynder at rulle/hoppe i tomgang, når den er varm. Når motoren er kold, køre den meget stabil.

Titel:
Admin
Admin

A3-Quattro skrev:
Man kan godt justere på min HKS bov, men det hjælper ingenting. Desuden er min LMM blevet udskiftet med en BMW 330i og flyttet over på tryksiden mellem intercooleren og gasspjældet , så kan ikke rigtig se hvordan det kan hænge sammen med at montere en ekstra recirkulerende dump ventil. Da LMM ikke rigtig har forbindelse med HKS boven.

Det sjove ved det hele, er at den først begynder at rulle/hoppe i tomgang, når den er varm. Når motoren er kold, køre den meget stabil.

Når din bil er kold får den ekstra benz i varmup mode og kompenserer derfor lidt for den luft LMM bliver snydt for. Derfor hopper den først når den bliver varm.

Ja, der er mange enkeltstemplet som ikke kan justeres så den lukker ved tomgang/dellast og stadig være brugbar indstillet til sin egentlige funktion. Din er en af dem.
Om du har en LMM fra en BMW eller fiat er ligemeget. Det der er vigtigt er hvor din bov er placeret i forhold til LMM. Sidder den på gasspjæld siden eller bagved?

Titel:
Medlem

Den sidder inden intercooleren, mellem turbo og intercooler.

Her er lige et billede af motorrummet

Vedhæftede filer:
Billede 017.jpg
Billede 017.jpg [ 105.66 KiB | Vist 1898 gange ]

Titel:
Admin
Admin

Først: Ser squ godt ud :wink:

Jeg kan ikke se din LMM, men som du skriver har du flyttet den over på tryksiden mellem intercooleren og gasspjældet. Dvs. den må alt andet lige (i forhold til billedet) side efter bov'en i retning mod gasspjældet.

Din LMM bliver dermed ikke snydt da alt luft til motoren går gennem den. Dvs. jeg kan ikke se nogen grund til at din bov nu skulle være skyld i problemet.

Alternativt lav en test: Afmonter boven og luk hullet mens bilen står i tomgang. Jeg vil sætte en kold pils på at problemet stadig er der.

Titel:
Medlem

Ja, det må jeg vist hellere prøve.

Det er sidste gang jeg laver noget om på en bil med egas, de er sgu så følsomme, især når man begynder at tune den :oops:

Men en billig recirkulerende Forge er købt, så tror lige den skal afprøves - når den alligevel er købt :(

Titel:
Admin
Admin

A3-Quattro skrev:
Ja, det må jeg vist hellere prøve.

Det er sidste gang jeg laver noget om på en bil med egas, de er sgu så følsomme, især når man begynder at tune den :oops:

Men en billig recirkulerende Forge er købt, så tror lige den skal afprøves - når den alligevel er købt :(

Jeg tror absolut ikke at det er din bov der er problemet og din recirkulerende tror jeg derfor ikke vil hjælpe.

Afmonter din bov/luk hullet og se om det hjælper - tager 2 minutter. Du kan alternativt blot holde din hånd over hullet (kræver to personer)

Jeg tror din fejl skyldes at den suger falsk luft et sted efter din LMM. Tjek dine vakumslange til Bov'en og øvrige der ellers måtte findes fra manifolden. Hvis det ikke er der, så prøv at indsætte din originale LMM - det kan jo være den nye BMW LMM som driller.

Titel:
Medlem

Ja, må lige prøve det, når jeg kommer ned til Jesper (jbcoolers.dk) som har lavet rørføringen osv.

Men det er Henrik fra RH som anbefalede mig det, han plejer at ha styr på tingene... :?

Titel:
Admin
Admin

A3-Quattro skrev:
Ja, må lige prøve det, når jeg kommer ned til Jesper (jbcoolers.dk) som har lavet rørføringen osv.

Men det er Henrik fra RH som anbefalede mig det, han plejer at ha styr på tingene... :?

Det giver ikke mening at din bov er problemet. Prøv at tænk det igennem - alt luft til motoren går gennem LMM'en uanset om luften suges igennem en bov eller filter - eller hvis du helt afmontere rørføringen bagved LMM.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time