Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 08:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Hej drenge, jeg går og Grubler over hvad der skal ske med min favorit. Jeg kunne godt tænke mig at lege med turbo eller kompressor. men der er flere ting som jeg har i tankerne og så jeg skal vælge det er derfor at jeg spørger jer :)

Min motor nu er en 1.3 med noget indsprøjtning mener jeg.

Feliciaen findes i en 1.3 som er magen til min og i en 1.6 som er vw motor og som også ligger i nogle poloer, men er ophængene de samme? for så ville det måske være atraktivt at få 1.6 felicia motor overi den?

I sidste ende ville jeg som sagt gerne ende i noget turbo eller kompressor, men hvilken slags? skal jeg prøve med en G40 lader evt?

Hvilken løsning ville i vælge?

Mvh Jon

Forresten mange tak til jer alle sammen og specielt tak til Grydesvamp for hans Lada projekt. Det giver en del inspration ;)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Glem den originale 1,3'er...
Hverken den eller gearkassen kan holde..
Hvis din model er fra 93' eller frem, så passer den nogle dele med polo 6N modellen.. Bla. bremser..
Den 1,6 motor den model benytter, findes også i felicia'en, begge med 75hk.
Mener der er udviklet et kompressor kit til den motor.
Vil mene det er vejen frem..

Der var iøvrigt en Favorit i vmax for noget tid siden, har snakket med ejeren flere gange og han ved en del om hvad der kan gøres ved den bil.

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Junior Medlem

jeg er ked af at sige det men det er et dødfødt projekt fra starten af med den 1,6 den passer hverken i motor ophæng eller gearkasse ophæng,og heller ikke i det langsgående ophæng.men hvis du er ligglad med om det kan synes så er det da bare at få afbalanceret bunden .derefter få lavet toppen samt en god knast.2 dobb karburartore,udstødning,så skulle der gerne være omkring 100 hk i stalden mvh michael

Titel:
Senior Medlem

Jeg ved godt at gearkassen ikke passer over men havde nu også regnet med at skulle ha en hel 1.6 motor over med gearkasse motorstyring osv...

Men man må kunne presse den over i på en eller anden måde men hvad. skal snart mødes med en ven der har en felicia og så ser vi hvordan det ser ud med ophæng...

Men hvordan ser det ellers ud med 1.3'eren`? Hvis jeg ku få smidt smedede stempler over i og får afbalanceret bunden og faktisk renovere motoren, tror i så at det kunne lade sig gøre at få smidt noget turbo over i ? jeg vil "bare" ha den op på 150 hypper...

Manifold og udstødning er jeg selv mand for at lave med hjælp fra div. forbindelser... men hvilken turbo? og er der nogle som har en ide om hvilke stempler jeg kan bruge? hvem ku evt. fremstille dem? har en pris på omkring 6000 kr. for stempler i hovedet tror i det er realistisk?

Og tror i at motoren kan blive holdbar nok til at køre med tryk? jeg kan godt se at det nok ender med en turbo løsning :) men hvilken turbo vil i anbefale? vil hellere have et voldsomt moment end HK....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ham jeg talte med klagede over at den åd toppakninger "bare" ved at han satte et sæt dobbelte karburider på...
Mener dog også at han i samme ombygning fik planet toppen...

Titel:
Junior Medlem

som sagt så tror jeg ikke at det er noget godt projekt du har gang i men som sagt så er der ikke noget der er umugligt .det er ikke realistisk med de 6000 kr til stempler hvis der ikke er nogle der laver dem,de koster over 9000 kr hvis de skal laves på mål,mht turbo så prøv at snakke med scanturbo eller turbodk de har styr på det med turboer .og om motoren kan holde det er jo et godt spørgsmål ,jeg tror ikke på at det kan holde til de 150 hk der er målet for 1,3 maskinen.der hvor jeg arbejde har vi 4 skoda 130 der køre med de motore til folkerace/autocross de har alle lige over 100 hk og de har aldrig sprunget en toppakning og de har kørt fejlfrit i over 10 år.mvh michael

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg har fået kigget i et gammelt "Bilen, motor og sport" blad...
Der er en gut der hedder Ole Buhl..
Han skulle ha hevet 160hk ud af sådan en motor... Men mon ikke det koster $ så?

skodacombi skrev:
der hvor jeg arbejde har vi 4 skoda 130 der køre med de motore til folkerace/autocross de har alle lige over 100 hk og de har aldrig sprunget en toppakning og de har kørt fejlfrit i over 10 år.mvh michael

Jeg kan ikke sige hvordan han har gjort, han ridsede lige op hvad han havde lavet. Fik ingen specs.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 9000
Passer en G40 motor ikke i sådan en skoda.. Der har du jo allerede en bund som er lavet til tryk. Der vil du rimelig læt og til en fornuftig pris kunne få effekten op på 150 hk.

Titel:
Senior Medlem

hYe: Står der nogen om hvordan han har opnået de 160 hk?

skodacombi: Hvad har i lavet ved dem? Portet top, dobbeltweber og noget knast og manifold + udsstødning eller hvad?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Excess skrev:
hYe: Står der nogen om hvordan han har opnået de 160 hk?

Ikke andet end han brugte EFI til at styre motoren med...
http://www.efitech.co.uk/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time