Paraply-placering i volvo topstykke...

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Paraply-placering i volvo topstykke...

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej Folkens.

Paraplyerne i et volvo (530, 531, 368, 160, 405...) topstykke, sidder de normalt ikke kun på indsugningsventilerne?

/Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#2 Indlæg af Bay »

"Paraplyerne" er jo de tætningsringe som sidder omkring ventilstammen og forhindrer at der løber olie ned ad ventilstammen og videre ned i motorens cylindre. De bliver hårde med tiden og dermed også utætte og kan i nogle tilfælde flække helt. Det vil selvfølgelig bevirke at bilen ryger blåhvid røg ud af udstødning og motoren bruger olie.

Der sidder "paraplyer" omkring både indsugnings og udstødnings ventilerne.
Pga. den høje varme fra udstødningsventilerne bliver paraplyerne her hurtigere slidt end ved indsugningsventilerne.

Så... JA! Der sidder paraplyer på udstødningsventilerne

Mvh Bay
VW Passat 1.9 TDI Variant (hverdagsbil)
Tunet med powerbox og 0.205 dysespidser

Honda CD50 4 gear 1972 med 72 ccm tun+racer knast
Haft den siden jeg var 16.
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ja, normalt sidder der på begge ventiler, men på de volvo topstykker sidder der kun på den ene af dem.. Og det er det jeg lige vil have på det rene. Om det er på indsugning ELLER udstødningsventilerne :D
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#4 Indlæg af ae86 »

Der er vidst nok (98% sikker) nogle motorer/fabrikanter hvor man ikke har olietyve på udstødningsventilerne

og volvo er (90% sikker) en af dem

men jeg mener (70% sikker) at det er på turbobiler



Så du må have fat i MortenVJ eller HenrikGM
de er volvo fanatikere og burde kunne give dig et 100% sikkert svar
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Bay skrev:"

Så... JA! Der sidder paraplyer på udstødningsventilerne

Mvh Bay



NIX, ikke på nævnte volvo topstykker, og de må IKKE monteres. Der er nemligt ikke for sjov de "mangler"....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#6 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ok! Så har forrige ejer lavet en bommert.. Da de er monteret på UDSTØDNINGSVENTILERNE! Kan det forklare et meget højt olieforbrug, og en stor blå sky når man starter bilen?

Nu siger du Henrik at det ikke er for sjov at der ikke er nogen der. Hvad kan der ske ved det? (nok et dumt spørgsmål, men bare for at få det på det rene)

//Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Ok! Så har forrige ejer lavet en bommert.. Da de er monteret på UDSTØDNINGSVENTILERNE! Kan det forklare et meget højt olieforbrug, og en stor blå sky når man starter bilen?

Nu siger du Henrik at det ikke er for sjov at der ikke er nogen der. Hvad kan der ske ved det? (nok et dumt spørgsmål, men bare for at få det på det rene)

//Dennis


De skal sidde på indsugningsventilerne for at hindre motoren suger olie med ned langs ventilerne. Olie sænker som bekendt oktantallet => ikke så snedigt på en turbomotor...

Det kan godt forklare den blå sky.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar