Jeg vil nu nok mene, at den pågældende motor simpelthen var slidt.
Ved du noget om, hvor meget den havde kørt????
Under normale forhold (altså ikke en decideret slidt maskine) vil en adskillelse, og dermed en rensning, nok give let nedsat kompression, men de små utætheder omkring stempelringene vil (normalt) hurtigt kokse til, og så er motoren tæt igen.
En motor kan sagtens være slidt (ikke slidt op) og stadig være tæt pga. koks, men efter en adskillelse er det simpelthen umuligt for motoren at "kokse tæt".
Desværre kan jeg ikke sætte kilometertal på.........
Men generelt gælder der naturligvis, at når man har noget skilt ad, så er der "visse" dele man pr automatik (efter nøje skelen til prisen) bare skifter ud, medmindre man har stor lyst til at adskille tingene igen i løbet af et par måneder.
Det er nemt at være bagklog (det SKAL jo være nemt for at jeg kan finde ud af det), men naturlige udskiftningsdele er fx gearkassesynchromesher, stempelringe (der kom den), krumtappens hovedlejer, og rullelejer i det hele taget (pga prisen).
Respekt til dem, som "bare" piller stempler ud for lige at kontrollere dem, gid jeg havde sådan nogle arbejdsliderlige kollegaer.
Men de taler jo nok ligeså rosende om mig...

.