Røg i en uno 45 når man slipper gassen?
Redaktør: Moderatorer
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Jeg ved ikke om det ALDRIG bliver tæt igen.
Jeg rodede engang med en Ford CVH, der skulle boltes en turbo på. I al min uvidenhed, pillede jeg stemplerne ud af blokken - mest af nysgerrighed, men også for at se hvordan de havde det.
Fint nok. De var fine. I med dem igen. Fulgte anvisningerne i Haynes mht. placering af ringenes åbninger og samlede blokken igen.
Jeg skal fandme love for, at den kunne ryge. Og der stod en mindre orkan op af oliepåfyldningen, når man skruede den af.
Skilte blokken ad igen efter at have konsulteret en mekaniker - nye ringe og en honing senere kørte den efter et par timers tilkøring perfekt.
Min erfaring dog, det kan være det ikke altid er tilfældet ?
/Nolan
Jeg rodede engang med en Ford CVH, der skulle boltes en turbo på. I al min uvidenhed, pillede jeg stemplerne ud af blokken - mest af nysgerrighed, men også for at se hvordan de havde det.
Fint nok. De var fine. I med dem igen. Fulgte anvisningerne i Haynes mht. placering af ringenes åbninger og samlede blokken igen.
Jeg skal fandme love for, at den kunne ryge. Og der stod en mindre orkan op af oliepåfyldningen, når man skruede den af.
Skilte blokken ad igen efter at have konsulteret en mekaniker - nye ringe og en honing senere kørte den efter et par timers tilkøring perfekt.
Min erfaring dog, det kan være det ikke altid er tilfældet ?
/Nolan
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Jeg vil nu nok mene, at den pågældende motor simpelthen var slidt.
Ved du noget om, hvor meget den havde kørt????
Under normale forhold (altså ikke en decideret slidt maskine) vil en adskillelse, og dermed en rensning, nok give let nedsat kompression, men de små utætheder omkring stempelringene vil (normalt) hurtigt kokse til, og så er motoren tæt igen.
En motor kan sagtens være slidt (ikke slidt op) og stadig være tæt pga. koks, men efter en adskillelse er det simpelthen umuligt for motoren at "kokse tæt".
Desværre kan jeg ikke sætte kilometertal på.........
Men generelt gælder der naturligvis, at når man har noget skilt ad, så er der "visse" dele man pr automatik (efter nøje skelen til prisen) bare skifter ud, medmindre man har stor lyst til at adskille tingene igen i løbet af et par måneder.
Det er nemt at være bagklog (det SKAL jo være nemt for at jeg kan finde ud af det), men naturlige udskiftningsdele er fx gearkassesynchromesher, stempelringe (der kom den), krumtappens hovedlejer, og rullelejer i det hele taget (pga prisen).
Respekt til dem, som "bare" piller stempler ud for lige at kontrollere dem, gid jeg havde sådan nogle arbejdsliderlige kollegaer.
Men de taler jo nok ligeså rosende om mig...
.
Ved du noget om, hvor meget den havde kørt????
Under normale forhold (altså ikke en decideret slidt maskine) vil en adskillelse, og dermed en rensning, nok give let nedsat kompression, men de små utætheder omkring stempelringene vil (normalt) hurtigt kokse til, og så er motoren tæt igen.
En motor kan sagtens være slidt (ikke slidt op) og stadig være tæt pga. koks, men efter en adskillelse er det simpelthen umuligt for motoren at "kokse tæt".
Desværre kan jeg ikke sætte kilometertal på.........
Men generelt gælder der naturligvis, at når man har noget skilt ad, så er der "visse" dele man pr automatik (efter nøje skelen til prisen) bare skifter ud, medmindre man har stor lyst til at adskille tingene igen i løbet af et par måneder.
Det er nemt at være bagklog (det SKAL jo være nemt for at jeg kan finde ud af det), men naturlige udskiftningsdele er fx gearkassesynchromesher, stempelringe (der kom den), krumtappens hovedlejer, og rullelejer i det hele taget (pga prisen).
Respekt til dem, som "bare" piller stempler ud for lige at kontrollere dem, gid jeg havde sådan nogle arbejdsliderlige kollegaer.
Men de taler jo nok ligeså rosende om mig...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det kommer helt an på ens buget, hvor meget man skifter sådan pr. automatik.
Hvis man kontrollere alle tolerencer, og bruger sin sunde fornuft kan en masse dele genbruges. Uden at man behøver at have en motor ud oplevelse kort tid efter. Ens forbrugte tid er jo gratis.
Det med at Værksteder udskifter dele pr. automatik. Ved adskillelse er en lidt anden sag, da de dele transitfar nævner kun vil udgøre en lille post på den samlede regning. Så derfor bruges denne form for livrem og seler meget i erhvervslivet.
Man får en tilfreds kunde der efter at have betalt xx.000 kr kan køre i lang tid.
Hvor imod hvis bilen kommer igen efter 3 måneder med en anden fejl på samme komponent, og kunden får at vide det ca vil komme til at koste det samme som sidst, så står man med en meget lidt tilfreds kunde.
MVH
Morten
Hvis man kontrollere alle tolerencer, og bruger sin sunde fornuft kan en masse dele genbruges. Uden at man behøver at have en motor ud oplevelse kort tid efter. Ens forbrugte tid er jo gratis.
Det med at Værksteder udskifter dele pr. automatik. Ved adskillelse er en lidt anden sag, da de dele transitfar nævner kun vil udgøre en lille post på den samlede regning. Så derfor bruges denne form for livrem og seler meget i erhvervslivet.
Man får en tilfreds kunde der efter at have betalt xx.000 kr kan køre i lang tid.
Hvor imod hvis bilen kommer igen efter 3 måneder med en anden fejl på samme komponent, og kunden får at vide det ca vil komme til at koste det samme som sidst, så står man med en meget lidt tilfreds kunde.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
nu har jeg aldrig fået honet en motor, men det er ikke første gang at jeg har stemplerne ude af en motor og før er jeg sluppet fint fra det.
som morten siger så er ens forbrugte tid jo gratis, men vil da alligevel helst slippe for at lave det hveranden måned.
det er jo en hobby, men hobby kan også blive for meget arbejde i forhold til fornøjelsen.
er der nogen der har et gæt på hva det vil koste at få honet sådan en 127/uno 45 motor? samt indkøb af friske ringe? så må jeg jo lave den gamle og droppe den i igen. ville ellers helst ha ventet til det blev lidt varmere, men som jeg skrev i en anden tråd, så rammer ufrivilligt motorskift ALTID mig om vinteren eller når det vælter ned fra himmelen!
som morten siger så er ens forbrugte tid jo gratis, men vil da alligevel helst slippe for at lave det hveranden måned.
det er jo en hobby, men hobby kan også blive for meget arbejde i forhold til fornøjelsen.
er der nogen der har et gæt på hva det vil koste at få honet sådan en 127/uno 45 motor? samt indkøb af friske ringe? så må jeg jo lave den gamle og droppe den i igen. ville ellers helst ha ventet til det blev lidt varmere, men som jeg skrev i en anden tråd, så rammer ufrivilligt motorskift ALTID mig om vinteren eller når det vælter ned fra himmelen!
Brap brap brap...


- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Så vidt jeg husker, så får man stempelringe til en 127 smidt i nakken som ekstra-rabat, hvis man køber nogetsomhelst andet nede ved forhandleren - fx 2 forlygtepærer
.
Nej spøg til side, men dele til 127 har altid haft ry for at være ekstremt billige.
Ang. honing: Jeg ville nok nøjes med fint smergellærred og standard-ringe til at begynde med. Så får man også lidt erfaring i, hvormeget NYE ringe hjælper.....
Ellers er der nok bare den tunge vej ned til cylinderservice med blokken i den ene hånd og lidt bestikkelse i den anden hånd, og så bede pænt om en hurtig udmåling og et par gode råd/priser. Køb evt. stempelringene der! 8 x krydsmål og lidt snak vil de garanteret ikke være kede af.
Nej spøg til side, men dele til 127 har altid haft ry for at være ekstremt billige.
Ang. honing: Jeg ville nok nøjes med fint smergellærred og standard-ringe til at begynde med. Så får man også lidt erfaring i, hvormeget NYE ringe hjælper.....
Ellers er der nok bare den tunge vej ned til cylinderservice med blokken i den ene hånd og lidt bestikkelse i den anden hånd, og så bede pænt om en hurtig udmåling og et par gode råd/priser. Køb evt. stempelringene der! 8 x krydsmål og lidt snak vil de garanteret ikke være kede af.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg mener stadig at fejlen ligger i ventilstyrene.
Ved motorbremsning stort vacum i indsugningsmanifolden, motoren vil forsøge at suge luft igennem ventilstyr.
Ingen luft kun olie dermed røg og olieforbrug.
Ved kraftig accelration atmosfæretryk i manifolden, men en stor benzinmængde i cylinderen. Dette vil virke som et kraftigt affedtnings middel på cyl væggene. Dårlige olieskraberinge meget olie på cyl.vægge
Ryger ud af udstødning.
Jeg taler om grå røg der findes på mange ældre og slidte biler.
MVH
Morten
Ved motorbremsning stort vacum i indsugningsmanifolden, motoren vil forsøge at suge luft igennem ventilstyr.
Ingen luft kun olie dermed røg og olieforbrug.
Ved kraftig accelration atmosfæretryk i manifolden, men en stor benzinmængde i cylinderen. Dette vil virke som et kraftigt affedtnings middel på cyl væggene. Dårlige olieskraberinge meget olie på cyl.vægge
Ryger ud af udstødning.
Jeg taler om grå røg der findes på mange ældre og slidte biler.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
røgen er ganske rigtigt grå, men den top jeg satte på motoren var den samme som den gamle motor kørte med, da vi skønnede at det var den vi ville opnå det bedste resultat med. men det er da også en teori jeg skal følge op på. prøver som sagt at få den til at holde til når det bliver lidt varmere eller jeg får et søgt afløserjob på et gør det selv værksted... så ku jeg jo stå der i min fritid frem for en åben carport hos mine forældre... men skal nok skrive videre i tråden når jeg har splittet det bras ad.
Brap brap brap...


-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Vi har da ihvertfald fået konstateret, at røgen er grå (eller blå - det er vel en smagssag). I.e. det er olie, der bliver brændt af.
Den med atmosfæretryk i manifolden under kraftig acceleration, holder vist ikke rigtigt. En bil med slidte styr vil også ryge under acceleration, når der er mest vacuum i manifolden. Ved lave omdrejninger og pedalen i kælderen.
Jeg har sgu svært ved at gennemskue, hvorfor den kun ryger under motorbremsning.
Sikker på, at der ikke er røgudvikling på andre tidspunkter ?
/Nolan
Den med atmosfæretryk i manifolden under kraftig acceleration, holder vist ikke rigtigt. En bil med slidte styr vil også ryge under acceleration, når der er mest vacuum i manifolden. Ved lave omdrejninger og pedalen i kælderen.
Jeg har sgu svært ved at gennemskue, hvorfor den kun ryger under motorbremsning.
Sikker på, at der ikke er røgudvikling på andre tidspunkter ?
/Nolan
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Nolan skrev:Vi har da ihvertfald fået konstateret, at røgen er grå (eller blå - det er vel en smagssag). I.e. det er olie, der bliver brændt af.
Den med atmosfæretryk i manifolden under kraftig acceleration, holder vist ikke rigtigt. En bil med slidte styr vil også ryge under acceleration, når der er mest vacuum i manifolden. Ved lave omdrejninger og pedalen i kælderen.
Jeg har sgu svært ved at gennemskue, hvorfor den kun ryger under motorbremsning.
Sikker på, at der ikke er røgudvikling på andre tidspunkter ?
/Nolan
Hvis du har et stort vacum/undertryk i manifolder ved fuldt åbent gasspjæld og lavr omdrejninger er der noget der er helt fejlsiminsioneret i dit indsugningssystem.
Prøv at sætte et manometer til manifolden og mål.
den fejlsøgnings metode jeg har beskrevet oven over er med held brugt mange gange også af proffesionelle til at diagnosticere en slidt motor uben at adskille denne.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html